woensdag 11 april 2012

Monk(ey) business

Allereerst: ze doen hier voor 2 euro je was! DIKKE NICE!! En dan stoppen ze het netjes opgevouwen in een plastic zakje :D Toppers!

Eindelijk maar toch: de derde update.
Het lijkt alweer eeuwen geleden dat ik in Bangkok was en de tweede update schreef. Gelukkig hou ik een dagboekje bij zodat ik jullie (bijna) niets vergeet te vertellen ;-)

De dag nadat ik voor het laatst heb geschreven heb ik drie tempels bezocht. Ik had het geluk dat ik een knetter gekke gids had die als het ware zingend praatte. Hij maakte ook enorm veel extra geluidjes tijdens zijn ellenlange kontverhalen. De helft was onverstaanbaar. Tjubtjubtjub was een van zijn vele favourite stopwoordjes. Hierbij zwaaide hij met zijn armen en wiebelde hij vrolijk heen en weer in zijn passagiersstoel. Verder was er een net getrouwd echtpaar mee met deze excursie. Die benoemde hij maar gelijk tot honeymoon. "Honeymoon! Honeymoon! Look on your left! Honeymoon! Look look tjubtjubtjub....hahaaaa." Ik heb er smakelijk om gelachen. Ik kwam al helemaal niet meer bij toen hij vertelde dat hij monnik is en dat monniken altijd op de dag van de volle maan hun hoofd kaal scheren. Op zich is dit niet grappig, maar het is wel gappig dat hij hierbij 'huilde' als een wolf.
Kortom: ook die dag vloog weer om! Ik heb Royal Palace niet gezien overigens. Ik moet toch iets bewaren voor als ik weer verplicht door Bangkok moet reizen. Het was op deze dag ongelooflijk warm. Na 1 tempel had ik het wel gezien overigens.

Mijn gids met z'n roze pluutje

Bangkok is heel erg schoon en overal zie je dit soort bloemen aan bomen hangen

Nadat ik de tempels bezocht had werd het tijd om me voor te bereiden op de nachtbus en ferry naar Koh Tao. Deze vertrok ergens vanaf Koh San Road om 21:00. Ik ben om 18:30 van huis gegaan omdat het verkeer in Bangkok een regelrechte ramp is. Ik was zo dapper om in een tuktuk te stappen. Dat doe ik niet snel weer...ik ging helemaal stukstuk in die tuktuk...De beste man vond het nodig om rakelings voor andere auto's langs te knallen die net aan het gas geven waren. Ik heb me aan al het mogelijke vastgegrepen in dat malle ding. Volgens mij heb ik zelfs gegild...

In de tuktuk

Met het zweet op de rug kwam ik na een dik uur pas aan in het cenrum. Nu moest ik op zoek naar de vertrekplaats. Die vond ik gelukkig vrij snel. Wat tegenviel was dat er nog zo'n honderd andere jongeren stonden te wachten. En het was ook nu weer bloedje heet.
In de bus zat ik naast ene Rachel uit Engeland. Ze heeft met haar 19 jaar al de hele wereld afgereisd in haar eentje. Verder vertelde ze enthousiast over de Rugby Worldcup die net in Nieuw-Zeeland had plaatsgevonden. Ze was er zelf ook naartoe geweest en had haar hele kop volgeschmienkt in de vlag van NZ en AUS. De volgende dag kwam ze erachter dat haar hoofd op heeeeel veel voorpagina's van kranten stond. En leuke belevenis dus!

De reis naar Koh Tao verliep verder pima. Ik vond het alleen wel opmerklijk dat er op den duur een Japanse jongen naar me toe kwam die het nodig vond me te vertellen dat hij naar Canada was verhuisd om de jonkels. Ondertussen dronk hij drank uit een bidon. En dat om 9u 's ochtends. Verder had ik nog niets van mijn host Will gehoord, bij wie ik zou gaan couchsurfen. Ik had inmiddels al een backup plan bedacht en maakte me niet druk. Gelukkig belde hij 5 minuten voordat ik op Koh Tao aankwam om me te melden dat hij me kwam ophalen.

Aankomst Koh Tao
Toen we elkaar eenmaal gevonden hadden volgden er van die lekker onhandige 2 a 3 klapzoenen (ja, dat krijg je als je een Nederlander en een Fransman tegenover elkaar zet). Even later liepen we naar - ik dacht - zijn auto. Totdat Will een scooter beklom. Dat past nooit met al mijn tassen dacht ik gelijk. Bij het opstappen verbrandde ik uiteraard gelijk mijn kuit aan de motor, hoe kan het ook anders, maar daarna ging het prima. Ook nu heb ik weer gegild overigens. Mijn handen waren klam van angst en ik pakte Will stevig beet. Hij merkte dit op en zei dat hij net gedouched had hahahaha. Goed...

Will woont op een prachige plek. Dichtbij alles. Koh Tao is sowieso FANTASTISCH. Ik heb nog nooit zo'n groene en paradijselijke plek gezien. Alles en iedereen is er chill en alles gaat er op de blote voetjes. Zelfs winkelen in de supermarkt of in kedingwinkels. Verder rijdt iedereen er rond op scooters. Je ziet dan ook menig jongens met schaafwonden rondlopen. De combinatie drinken en scooter rijden is een goeie mix voor een valpartij op Koh Tao...

gelijk maar een wasje gedaan en een lijntje gespannen bij Wil

Tuin Will

Huis Will

Zo zien de badkamers eruit op Koh Tao. Links van het toilet hangt een hoge drukspuit. Met deze spuit vul je ook weer de tombe links van het toilet. Daar zit weer een emmer in die je vol met water laat lopen om vervolgens met de emmer het toilet door te spoelen. Ik begreep er aan het begin echt helemaal geen hout van. Ik heb Will zelfs gevraagd of het de bedoeling was dat ik tijdens het douchen in de tombe moest gaan staan om water 'op te vangen' HAHAHA.

Kuns boven mijn matras

Route naar het strand

Paradise!
wandeling van het strand naar Wills huis

Will heeft overigens al honderden couchsurfers over de vloer gehad. Dat merkte je ook wel aan hem. Hij was er helemaal op ingesteld. Toen ik hem vroeg wat het record was qua aantal nachten dat iemand bij hem was gebleven was zijn antwoord 3 maanden. Het was best vernieuwend om iemand te ontmoeten die zo bijzonder weinig moeite heeft met het feit dat er constant mensen door zijn huis stampen. De eerste nacht sliep ik er met een Belgisch stelletje. Daarna een nacht alleen. En toen nog 3 nachten met 2 Franse meisjes; Lola en Julie (zie foto) Mogelijk gaan we nog een stukje samen reizen in Chang Mai als het qua beide reisschema's uitkomt. Verder kwamen er eergister nog 2 vrienden van Will bij. Al bij al is het een behoorlijk af en aan geloop in zijn huis. Super gezellig!
De eerste nacht was trouwens een zeer onrusige nacht. Het was volle maan en tegen de ochtend ging het enorm hozen en stormen. De dieren op Koh Tao DRAAIDEN DOOR!! Ook Will zijn katten waren flink aan het spoken. Zo werd ik 's nachts door ze opgeschrikt toen ze in het maandlicht naast mijn matras aan het stoeien waren. Ze gingen zo hard tekeer dat ze uiteindelijk zelfs samen op mijn hoofd belandden! Gelukkig zijn ze na een paar uur spoken rustig naast me gaan liggen, wat ik wel fijn vond aangezien er nogal wat ongedierte over de grond rond kroop, dat heb je nou eenmaal in de jungl :-). Zo had ik vlak voor het slapen gaan een enrome duizendpoot richting mijn matras zien kruipen. Was even wennen!

Op de tweede avond zijn Wil en ik even naar een barretje aan het strand geweest. Echt zo'n leuke plek! Maar zo heeft Koh Tao tientallen super mooie plekken waar je kan zitten / eten / drinken. Op den duur kwam er een man met dreads naar de Bar gelopen. Aan de voorkant had hij een soort backpack/hangzak voorgebonden met een kind van 18 maanden erin. Geweldig! Ik vond het er zo stoer uit zien! En zijn dochtertje lachtte alleen maar. Hij danste met haar en dronk ondertussen een biertje. Hij heet trouwens Merlijn en komt uit Nederland. Zijn vrouw is Schots en ze wonen op Koh Tao. Hun docher voeden ze 4 talig op. De eerste drie talen kan je raden, die 4e weet ik helaas niet meer. Na 10 minuten pake het meisje me bij mijn pink beet en liet me het halve strand en terras zien haha. Ze zwaaide naar de vissen in het aquarium, naar de voorbijgangers en ze jatte schoenen alsof haar leven er vanaf hing! Ze wurmde elke 5 meter haar kleine schattige teentes in veel te grote teenslippers van andere kinderen. Op het moment dat het haar gelukt was weer een stel schoenen aan te trekken begon ze enorm te stralen en met alle moeite van dien te lopen. Of ze er nou krom voor moest lopen of niet, ze liep door. Toen ik Merlijn ervan op de hoogte stelde dat ze overal schoenen jatte was zijn reactie dat ze inderdaad helemaal weg is van schoenen haha. Geweldig!

Een aantal dagen later onmoette ik een heel ander slag mensen aan dezelfde bar. Will vertelde me vlak voordat we erheen gingen dat hij een of andere snorkeltest moest presenteren. Ik begreep er natuurlijk weer helemaal niets van. Ik dacht - aangezien hij duikinstructeur is - dat het iets serieus was...hoe naief...

Will presenteert de snorkelcontest

boys must be boys....! ;-) Snorkel-zuip-contest

Toen ik op den duur aan de bar zat begon er een of andere Jackol tegen me aan te praten. Een vrij kleine man, ik schat dat hij zo'n 1m65 was. Hij vertelde me dat hij de stripper van het eiland was. Hij leek op die kerel van de film Waterworld. Dat gastje die op den duur met Kevin Kostner wil onderhandelen "Half an hour, half an hour..." (Pauline, jij weet wel wie ik bedoel! Hij wist overigens ook wie ik daarmee bedoelde en was er niet erg blij mee haha). Ik heb me kapot gelachen! Tegen de tijd dat hij aan me begon te vragen welk cijfer ik mezelf op zoenen zou geven werd hij gelukkig te grazen genomen door een stel jongens die hem de zee in smeten. Zo kon ik weer even wat adem halen ;-) je spreekt in ieder geval genoeg mensen op een reis als dit...whaha!

Op Koh Tao ben ik overigens vooral heel erg druk geweest met mijn Open Water. Ik heb in 3,5 dag mijn duikbrevet gehaald bij Will. Duiken op Koh Tao raad ik echt iedereen aan. Prachig! Je hebt er zulke ENORME schollen vissen dat je verder gewoon niets meer kan zien. Af en toe maakte Will dan een plotselinge beweging waardoor de vissen schrokken en alle kanten op 'vlogen'. Echt geweldig! Ik heb zooooo ontzettend veel soorten vissen gezien. Meer dan in Egypte, veel meer!

De theorie voor het examen kon ik gewoon lekker bij Will thuis doen, zoals de video bekijken (waarbij ik welgeteld 2 keer in slaap viel) Ook heb ik een paar keer les gehad van Will bij de duikschool (wat ook een restaurantje is) waar we elke dag kwamen. Allemaal lekker informeel.

Wills katen voor Wills deur - ze kunnen niet zonder hem haha

Gisteren ben ik met Lola, Juli en de 2 Zwitserse vrienden van Will naar Shark Bay geweest. Ik heb voor het eerst in mijn leven een snorkelset gekoch: blij als een kind! Shark Bay is een baai waar altijd gegarendeerd meerdere haaien zwemmen van zo'n 1m50. Dat wou ik wel eens met eigen ogen zien. Gisterochtend, voor het avontuur aan, gingen we eerst samen ontbijten. Toen ik de rest vertelde dat ik een beetje zenuwachig was kwamen ze niet meer bij. Hierdoor werd ik gelijk al wat rustiger.

Mijn zenuwen waren volledig weg toen we eenmaal echt te water gingen. Ik heb alijd geroepen dat ik nooit vrijwillig zou gaan snorkelen tussen de haaien, maar het gekke is dat als je de kans krijgt en iedereen het doet op zo'n eiland, je het toch zonder angst doet. Na 10 minuten zoeken naar een haai hoorde ik een jongen zo'n 10 meter verderop naar ons roepen: "There are two sharks over here!" "Great!" riep ik terug en zwom gelijk zijn kant op. Ik meende het ook nog! Ik voelde me compleet op mijn gemak. Helaas waren de haaien alweer afgetaaid toen ik op de plek aankwam. Haaien zijn een beetje bang voor mensen. Uiteindelijk heb ik bij elkaar een uur gezocht naar die krengen en ben ik zelfs de groep kwijtgeraakt. Toen werd ik eigenlijk toch een beetje bangig en ben ik terug gezommen. Toen ik de rest weer vond bleken ze met 5 haaien gezwommen te hebben. Ik baalde als een stekker. Maar aan de andere kan: elke keer als ik dacht een haai op me af te zien komen schrok ik me helemaal kapot. Dus misschien was dit wel gewoon eerst even genoeg hahahaha! Ik krijg nog genoeg kansen! Ik voel me ook gewoon wel wat veiliger in een duikpak.

Verder hebben we er vele gezellige avondjes op zitten. De vrienden van Will uit Zwitserland hadden overigens goeie wijn, stokbrood en kaas meegenomen. Het geluk van de Fransen kon niet op haha! :-) Zie foto hieronder. Happy people :-)

Will

Laatste minuten Koh Tao - afscheid zuigt big time

Uitzicht Koh Tao 's avonds

Uitzicht vanaf Wills straat

KRABI
Gisteravond heb ik met pijn in mijn hart Koh Tao verlaten. De tijd is er veel te snel gegaan! De nachtferry vertrok om 21 naar Surathani (ofzo). Ik sliep met tientallen andere mensen op kleine matrasjes. Ik heb geslapen als een baby. Ik heb mijn dagrugzak op slot gedaan en bij mijn lakenzak in gepropt en ik was OUT haha! Vanuit Surathani ben ik vanochtend met verschillende bussen en een taxi naar Krabi gekomen. Ik slaap voor het eerst in mijn leven in een 10pers slaapkamer. Tot nu toe zijn alle meisjes relax en aardig. Een Indisch meisje heeft me al super veel tips gegeven waardoor ik geld kan besparen. Ik blijf hier 4 nachen en probeer een beetje balans te vinden de komende dagen tussen veel rust en topexcursies. Zo ga ik bijvoorbeeld de 7 eilanden tour doen! O.a. Koh Phi Phi zit hierbij in. Dit zal allemaal op 1 dag zijn en we worden per speed boot vervoerd. Ik zeg: dikke nice, dat wordt maserlijk!

Verder moet ik het met mijn gezondheid nu even aanzien. Ik heb aardig wat last van mijn rechter oor, mogelijk door het vele en diepe duiken. Het trekt naar mijn kaak en keel. Dus ik ga even redelijk rustig aan doen. Mijn hostel is overigens verrekte mooi, luxe en goedkoop. Het is ook zo ruim!! En er hangt zelfs shampooh, douchegel en conditioner in elke douche voor je klaar! CHILL.

Nou jongens, ik ga eens even shoppen en chillen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Het is best lastig om een selectie te maken van dingen die je wel of niet verteld. Dit is nog maar een tiende van wat ik allemaal heb meegemaakt. Reizen rocks!

Liefs uit Thailand!
Marije

Anoniem zei

Bedankt voor je heerlijke verhalen. Geweldig gedaan! Veel liefs

Alette :D

Super leuk om weer te lezen! En wat is Thailand inderdaad mooi! Ben benieuwd hoe de eilanden tour is!
Beterschap met je oor! Gelukkig heb je een hele lading medicatie bij je hihi!
En dat meisje van 18 maanden klinkt als een leuk vriendinnetje voor Björn hihi! Veel liefs Marloes

Marleen zei

Heerlijk om te lezen, ik word helemaal jaloers en krijg reiskriebels van je verhalen!! Het klinkt als een geweldig avontuur en ik ben zooo blij dat je er zo van geniet! Love you, Marleen

Hilde zei

Lieverd, wat awesome allemaal! Lach me weer helemaal kapot om al je verhalen! Keep m comin en pas een klein beetje op jezelf! Dikke kus, Hilde

Jeannette zei

Klinkt weer geweldig avonturier

Marjanne zei

Je bent nog maar een dikke week weg en je hebt al zoveel gedaan! Moet erg lachen om je verhalen....heb nu alwer zin in je volgende blog. Hele dikke kus!

Rachel zei

He Marije, je blog is mooi leesvoer terwijl ik heel hard moet typen aan m'n scriptie. Doe je goed ;-) Wat een avonturen, geweldig! Geniet ervan. Props voor jou in je eentje! Groetjes Rachel

Els zei

Super om je verhalen te lezen! Geniet ervan! x Els

WT zei

Ha Wiersmaatje,

Heerlijke verhalen, leuk ook die updates over soldaten die naar Afghanistan gaan en mannen van 1.65 die je proberen te versieren :)

Reizen rocks inderdaad!

XX Pimela

Robert zei

Mooie verhalen en foto's! G-E-W-E-L-D-I-G!!!